Du ser at druene på bildet er av plast? Det du ikke ser et at Jacob’s Creek er like masseprodusert som ferdigmat og at det selges mer enn 220.000 flasker Jacob’s Creek globalt hver dag (i 2003, i dag sannsynligvis fler).
Etterspørselen etter rimelig og lettdrikkelig vin økte markant på 1970-tallet, da europeisk alkohollovgigning tillot supermarkeder å selge vin. Margaret Thatchers økonomiske reformer førte til at den britiske middelklassen vokste. Denne nye, mobile middelklassen var ivrige etter å prøve produkter som tidligere hadde vært forbeholdt overklassen, slik som vin. Samtidig slet europeiske vinland med overproduksjon av vin av lav kvalitet, så EU lanserte et program som ga vinbøndene insitamenter til å legge jorden brakk eller erstatte vinstokkene med annet landbruk. Store australske vinprodusenter hadde kapasitet og vilje til å øke produksjonen for å møte den voksende etterspørselen etter vin, og startet eksport av vin til Europa i store kvanta. Bulkvinmarkedet var født.
Merkevaren Jacob’s Creek ble til gjennom et stort oppkjøp og konsolidering av vinselskaper i 1989. Siden 1995 er produksjon av Jacob’s Creek tredoblet. I Norge ble det solgt 500.000 flasker under merkevaren Jacob’s Creek fordelt på 15 cuvéer i 2018. I 2020 har Jacob’s Creek utvidet med ytterligere 4 cuvéer til totalt 19.
Jacob’s Creek er et godt eksempel på en bulkvin som blir transportert i enorme plasttanker inni containere fra Australia til Europa og andre verdensdeler, hvor den tappes på flaske. Og hvor konsumenten sannsynligvis ikke er klar over at vinen hun drikker er en av verdens mest suksessfulle bulkvinbrands. Transport av vin i containere fremfor tunge glassflasker er mer plasseffektivt, men fremfor alt den mest miljøvennlige måten å transportere vin på. Sannsynligvis vil vi se mer av dette i årene som kommer.
Kilde:
Anderson, Kym. 2005
Pernod Ricard Norway. 2018
Foto: Unsplash
Legg igjen en kommentar